De är mest aktiva i kommunfullmäktige

Tisdag 16 augusti 2022

Vänsterpartiet är det parti i fullmäktige som under den här mandatperioden anmält flest motioner. Liberalerna toppar listan för antal interpellationer.

Fullmäktigeledamöter som snabbt önskar en dialog med ansvariga politiker kan även använda sig av interpellationer och frågor. De riktar interpellationen eller frågan till kommunalråden eller till en ordförande i en nämnd. Frågor och inter­pellationer ska röra ärenden som fullmäktige, kommunstyrelsen eller någon annan nämnd har rätt att handlägga. De ska lämnas in skriftligt i förväg. Varken frågor eller interpellationer leder till beslut av fullmäktige.

När det gäller interpellationer är det Liberalerna som har varit mest aktiva den här mandatperioden. De har under mandatperioden skrivit 41 interpellationer. Anders Norqvist (L) har skrivit elva av dem. Han uppger att det för hans parti inte finns någon fastlagd strategi som innebär en satsning på interpellationer.

– Men interpellationer är ett bra sätt att debattera i detta forum. Det är ett bra sätt för oss i opposition att lyfta politiska frågor i fullmäktige, säger Anders Norqvist.

Interpellationer kräver inte lika omfattande utredningar som motioner vilket innebär att de snabbare kommer upp i kommunfullmäktige. När de kommer upp i fullmäktige får alla de ledamöter som vill vara med och debattera dem.

– Interpellationer leder till debatter om aktuella frågor. De är ett bra politiskt verktyg, säger Anders Norqvist.

Han berättar att det i hans parti ofta är enskilda politiker som på egen hand eller i samtal med partikollegor tar initiativ till en interpellation. Det kan vara kopplat till något som politikerna uppmärksammat i de politiska nämnderna, som äldrenämnden eller för- och grundskolenämnden.

– Jag gillar att debattera och interpellationerna ger lite puls i debatten eftersom fler får delta, säger Anders Norqvist.

Läs hela artikeln här