Hur blir det med de beslutade resursgrupperna inom skolan?

Måndag 29 augusti 2022

Till kommunfullmäktige 29/8 har Anders Norqvist (L), ledamot i För- och grundskolenämnden, inkommit med en interpellation till för- och grundskolenämndens ordförande.

Hur blir det med de beslutade resursgrupperna inom skolan?

Den 25 nov 2021 tog en enig för- och grundskolenämnd i Umeå beslutet att elever som har behov av en anpassad lärmiljö ska kunna få plats i en resursskola/grupp eller en särskild undervisningsgrupp. Flertalet av berörda elever har det som betecknas neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) vilket är ett samlingsnamn för många olika tillstånd eller diagnoser. Några är ADHD, autismspektrumtillstånd (AST) och Tourettes syndrom.

Flera av de beslutade insatserna är tänkt att träda i kraft redan hösten 2022. Hela organisationen kring dessa elever med särskilda behov ska vara genomförd hösten 2023.

Denna typ av beslut tar naturligtvis viss tid att implementera men för varje år som går så blir det för många av eleverna ett förlorat år om inte skolan kan möta upp på det sätt som förväntas. Det som är klart är dock att med den nya ambition som Umeå nu får gällande dessa elever så förutsätter det inte bara organisatoriska förändringar som nya lokaler utan också att ett kompetent stöd med specialpedagoger anställs och medverkar i utvecklingen. Även rektorernas och övrig berörd skolpersonals kompetens behöver utvecklas.

Utredningen och beslutet om resursklasser och särskilda undervisningsgrupper var fokuserad på grundskolan. Det finns även stor oro gällande elever med NPF när det gäller den fortsatta skolgången inom gymnasiet.

Det finns därför anledning att efterlysa hur arbetet fortskrider inom dessa områden.

Jag vill därför ställa följande frågor till för- och grundskolenämndens ordförande Moa Brydsten

1. Hur har arbetet med implementeringen av beslutet om resursklasser/grupper/skolor genomförts?
2. Vilka specialkompetenser gällande elever med NPF-problematik har varit involverade i implementeringen av beslutet om resursklasser/grupper/skolor?
3. Har särskilda kompetensutvecklingsinsatser inom NPF-problematik genomförts av övrig berörd personal?
4. Hur är gymnasieutbildningen för elever med NPF-problematik organiserad?