Hur utvecklas företagandet i Umeå då 1000 miljarder investeras i norra Sverige?

Måndag 2 maj 2022

Hur påverkas företagandet i Umeå då 1000 miljarder investeras i norra Sverige?

Umeå har som mål att bland annat växa mot ett invånarantal på 200 000 till 2050. Det förutsätter mycket som exempel ett växande näringsliv. Samtidigt investeras 1000 miljarder i norra Sverige i den pågående gröna omställningen.

Det medför att en rad nya små och medelstora företag etableras och bildas. Vad behövs för att Umeå ska få del av detta växande näringsliv? På vilka sätt behöver Umeå förbereda sig för att underlätta för företagstillväxten och ökande arbetstillfällen?

Kom och lyssna du också, ta med en vän, gärna flera!

Liberalerna Umeå bjuder igen in till ett panelsamtal. Nu med tre företrädare från näringslivet för att prata om vilka utmaningar och konsekvenser de massiva investeringarna kan få för Umeåregionens företagande.

Öppet möte för allmänheten – Alla är välkomna!

TORSDAG 12 MAJ 2022 KL. 18.30–20.00
Pub Freja, Umeå Folkets Hus

Serveringen är öppen från klockan 18.00. Samtalet startar klockan 18.30 och kommer att spelas in så det går att se i efterhand.

MODERATOR
MATS OLOFSSON, debattredaktör och ledarskribent på Västerbottens-Kuriren.

PANEL
JENNIE EKBECK, VD på Umeå Biotech Incubator.
År 2015 utsågs hon till Årets innovationsängel av Veckans Affärer och Sveriges innovationsmyndighet Vinnova för sitt arbete med att skapa bättre förutsättningar för att ta forskning från akademin till näringslivet.

ÅSA FÄLLMAN, biträdande näringslivschef på Umeå kommun.

FREDRIK LUNDBERG, VD på Umeå kommunföretag.
Tidigare ordförande i Tillväxtalliansen.

Kolla in eventet här
Liberalerna i Umeå vill att Umeå och Norrland ska ta plats i den gröna, snabba tillväxten. Vi är teknikoptimister samtidigt som vi här och nu måste agera kraftfullt och inte skjuta de akuta behoven av lösningar på framtida generationer. Därtill måste vi ha tillräckligt med bostäder, en bra skola  och äldrevårdsomsorg och ett attraktivt kultur- och fritidsutbud liksom en attraktiv miljö för näringslivet. Tycker du som oss? Bli medlem och var med och påverka ditt Umeå!