Sorgliga socialdemokrater

Torsdag 25 augusti 2022

Liberalerna har visat i både ord och handling, nationellt och lokalt att vi prioriterar skolan, skriver Maria Lindvall (L).

Efter att ha läst Peter Vigrens replik på mitt tidigare inlägg är det inte utan att man tycker synd som Socialdemokraterna. Efter att haft makten i alla utom 17 av de senaste 90 åren, uppger de själva, att de inte har kontrollen över den välfärd de annars flitigt brukar skryta med att ha byggt upp mer eller mindre alldeles själva.

När det gäller skolan påstås det att vi i Liberalerna inte skulle vilja prioritera just denna för att vi så gärna tar bort värnskatten. Dessutom, att vi tydligen ohämmat gynnat stora skolkoncerner som sägs bidra till segregationen.

Låt oss ta sakerna i tur och ordning och börja mer marginalskatten, andelen skatt på den sist intjänade kronan. I den stora skattereformen år 1990 kom vi överens med S om principen att alla skulle ha hälften kvar efter en inkomstökning. Den principen frångick S endast ett år senare och införde en extra skatt. Det hette att skatten enbart drabbade höginkomsttagare, vilket förstås var en ren lögn, och skulle fungera som en statlig ”värnskatt mot arbetslösheten”, även det ett formidabelt påhitt. Faktum är att värnskatt var, och alltid kommer att vara, en skadlig skatt som kostar mer för vår samhällsekonomi än vad den ger i intäkt till staten.

Till detta kan vi sedan nämna att S drev igenom kommunaliseringen av skolan, som inte betalas av några statliga skatter utan av våra kommunala skatter. Kommunaliseringen har i sig ökat ojämlikheten mellan skolor i och med att den svenska skolan därmed i stället för en enda huvudman, fick 290 skolhuvudmän med synnerligen olika förutsättningar att klara sin uppgift. Detta menar jag har betytt oändligt mycket mer för segregationen än etableringen av friskolor.

Liberalerna har visat i både ord och handling, nationellt och lokalt att vi prioriterar skolan. På riksplanet anslog vi 16 miljarder mer än S var beredda att slanta upp. Och även här i Umeå har vi velat satsa mer på skolan än den styrande majoriteten. Det är bara att titta i vårt budgetförslag.

Maria Lindvall
#1 Liberalerna Umeå